‎Sahabat yang sesungguhnya, adalh mereka yang selalu mengingatkan kita akan Allah dan mereka yang akan menggiring kita ke syurga.

Diriwayatkan, bahwa apabila penghuni syurga telah masuk kedalam syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat-sahabat mereka yang selalu bersama mereka dahulu didunia.
Mereka bertanya tentang sahabat-sahabat mereka kepada Allah
“Yaa Rabb, kami tidak melihat saudara-saudara kami yang sewaktu di dunia salat bersama kami, puasa bersama kami,….”
Maka Allah berfirman “pergilah ke neraka, lalu keluarkan sahabat-sahabatmu yang di hatinya ada iman walaupun hanya sebesar zarrah” (Riwayat Ibnul Mubarak dalam kitab “az-Zuhd”).Al-Hasan Al-Bashri berkata: “Perbanyaklah sahabat-sahabat mukminmu, kerana mereka memiliki syafa’at pada hari kiamat”.

Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat-sahabatnya sambil menangis “Jika kalian tidak menemukan aku nanti di syurga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang aku” wahai Rabb kami, hambamu fulan, sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentang Engkau, maka masukkanlah dia bersama kami di syurga”

SAHABATKU, MUDAH-MUDAHAN DENGAN INI, SAYA TELAH MENGINGATKANMU TENTANG ALLAH, AGAR SAYA DAPAT BERSAMAMU KELAK DI SYURGA.

Ya Allah, Aku memohon kepadamu…
Karuniakanlah kepadaku sahabat-sahabat yang selalu mengajakku untuk tunduk taat kepadaMU.
Kekalkanlah persahabatan kami sampai kami bertemu denganMU
(Kiriman Dyah Hadiani- FP YKBH)